Overgang barnehage - skole

Førskolebarna har noe lengre gruppetid enn de øvrige gruppene, for dem vil dette være en del av forberedelse til skolestart. Vi vil fokusere på det sosiale, å bli trygge på hverandre i førskolegruppen, øve på å være selvstendige i påkledning, do-situasjoner og måltidssituasjonen. Barna har selv etablert og jobbet med ulike sosiale regler som rammer for gruppetiden. Førskolegruppa bygger i stor grad på en tanke om at det er utviklingen av det sosiale samspillet mellom barna som kommer først. Gjennom leken kan barna utforske hvem de er, og prøve på seg ulike roller for å se hva som passer. Selvregulering i møte med andre barn, annerkjennelse, forståelse for ulike væremåter, og utfordringer finner sted i leken. Lek er rammeplanen satt til livs! I leken er alt mulig, og om noe skulle bli for krevende kan barnet trekke seg unna uten å tape ansikt (I motsetning til formelle læringssituasjoner der det gjelder å svare korrekt på lærerens spørsmål). Selvsagt krever det i enda større grad at de voksne i barnehagen er mer tilstedeværende og støttende, og at de voksne kan utvide lekverdenen og repertoaret til barna. I leken kan vi sammen utforske naturfenomener, språk, tall og kunst på en naturlig måte som kan tilpasses alle barn.

Hver uke har førskoletrollene førskolegruppe når det er språk- og tallgrupper. Vi har ikke fokus på leseopplæring og- skriving, men forberedelser til dette. Vi blir kjent med bokstavene våre, tall, plassering, begreper, størrelser, mengder osv gjennokm lek. Vi leser bøker og øver på blyant-grep. Vi øver på å rekke opp hånden, vente på tur og være stille mens andre prater. Etter jul vil det bli flere førskoleaktiviteter med blant annet egne turer, førskoledager på skolen og felles aktiviteter med andre førskolebarn i kommunen.

I Stamsund har vi et unikt overgangssamarbeid mellom barnehagene og Svarholt skole. Alle førskolebarna møtes 6-7 ganger i løpet av vinter/vår slik at barna får bli kjent med lærere, elever, lokaler og arbeidsmetoder. Opplegget er et samarbeid mellom skole og barnehager.