Måltider i barnehagen

Vi tilbyr 3 brød/knekkebrød-måltider og et fruktmåltid i løpet av dagen.

Frokost starter 07.30 og varer til 08.15 hver dag på begge avdelingene.

Vi spiser lunsj kl. 10:30 på Småtrollan og kl. 11.00 på Trollan. På turdager spiser vi ute dersom været tillater det. Vi legger vekt på at måltidet skal være en arena der det blir skapt gode matopplevelser, og der barna får utfoldet seg og undret seg i samtaler med de voksne.

Frukt- og knekkebrød måltid vil starte mellom 13:30-14:00 på begge avdelingene.

I hovedsak så spiser vi brødmåltider i barnehagen med et variert utvalg av pålegg og grønt. En dag i uken har vi en varmlunsj. Vi tilbyr ulike fiskepålegg til alle måltid, og har ulike varianter av egg en dag i uken. Vi er en fem om dagen-barnehage i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt. Gjennom dette samarbeidet forplikter vi oss til å bla. servere frukt og grønt til hvert måltid, og være gode forbilder som vektlegger frukt og grønnsaker som hovedalternativet året rundt. Les gjerne mer om fem om dagen-barnehagene på frukt.no ( https://www.frukt.no/barnehageartikler/velkommen-til-5-om-dagen---barnehage/ ) Vi inkluderer barna i matlaging og baking når det lar seg gjøre.