Vårt arbeid

Vi satser på sosial kompetanse!

Sosial kompetanse er en forutsetning for å kunne fungere godt sammen med andre. Vi vektlegger omsorg og trygghet, barns medvirkning og foreldresamarbeid.

For å konkretisere det mer til arbeidet med barna kan vi se det i sammenheng med arbeidet med sosial kompetanse og fellesskapet i barnehagen. Mye av vårt arbeid innenfor sosial kompetanse er for å utvikle gode samspillsferdigheter hos barna, som for eksempel:

Empati – å kjenne og kunne sette ord på egne følelser, kunne ha forståelse og innlevelse i andres følelser, perspektiver og tanker.

Prososiale handlinger – som å hjelpe, oppmuntre, dele, anerkjenne, inkludere, vise omsorg og respekt for hverandre.

Selvkontroll – å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever kompromisser og felles avgjørelser, konfliktløsning, turtakning og toleranse.

Selvhevdelse – å ta initiativ til og/eller ta del i lek og samtaler, hevde seg selv og egne meninger på en god måte, tørre å stå imot gruppepress.

Lek, glede og humor - forstå og bruke lekens regler/signaler, kunne skille lek fra andre aktiviteter, føle glede og det å la seg rive med, slappe av, spøke og ha det gøy.

Vi mener at erfaringer og kunnskap om gode grunnleggende holdninger og samspillsferdigheter som nevnt over, er med på å gi det enkelte barnet et grunnlag for utvikling av god selvfølelse og et godt selvbilde. Å hjelpe barna til å opparbeide god sosial kompetanse og på den måten også jobbe forebyggende mot mobbing er sentralt i barnehagen vår. Sosial kompetanse er nøkkelen til trivsel i fellesskapet. Vennskap bidrar til en følelse av deltagelse og fellesskapet bidrar til positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barna trygget og sosial tilknytning, og opplevelser sammen med andre kan også være veien inn i nye vennskap. Sosialkompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltagelse i samspill med andre barn. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg til fellesskapet og være en synlig deltager som hevder sin plass.